Ballai János

Születési dátum:
1939.08.25
Születési hely:
Budapest
Halálozási dátum:
2017.05.19
Végzettség, szakképesítés:
  • repülőmérnök - Budapesti Műszaki Egyetem -

  • Gépipari technikumi érettségivel a VIDEOTON-nál kezdett dolgozni. Számítástechnikai pályafutását a Híradástechnikai Ipari Kutató Intézetben (HKI) üzembeállt Honeywell 200 gép mellett kezdte. Mérnöki diplomáját munka mellett szerezte meg.

    A Kandó Kálmán Villamosipari és Műszaki Főiskola Számítástechnikai Csoportja 1970/71 tanévtől indított számítástechnikai szakán óraadóként oktatta a Perifériás berendezések c. tárgyat (az általa írt tananyag 1974-ben a Műszaki Könyvkiadó gondozásában jelent meg). Amikor a számítástechnikai szakképzést a főiskola székesfehérvári telephelyére helyezték, ott oktatott tovább – már főállású oktatóként. Feladata volt még a VIDEOTON-nal való szakmai kapcsolattartás is. Majd közismertté vált szakemberként kereste meg a MALÉV..

    A MALÉV Műszaki Igazgatóságnál 1975-től dolgozott, majd a légitársaság megújulásakor megbízást kapott a szétszórtan működő műszaki és gazdasági adatfeldolgozó részlegek integrálására, a központi, vállalati szintű Számítástechnikai Osztály (SZO) megalapítására, melynek sikeres vezetője volt 1976-1990 között. A Számítástechnikai (majd későbbi nevén Számítástechnikai Fejlesztési, illetve Informatikai) Osztály önálló számítóközponttal és adatrögzítő i részleggel rendelkezett. A 100 főre növekedett szervezet rendszerszervezői és programozói kb. 30 jelentősebb saját rendszert fejlesztettek, melyet sikeresen vezettek be és üzemeltetettek.

    Egyidejűleg a nemzetközi tevékenység és az aviatikai szabványosítás miatt szükséges volt a MALÉV csatlakozása nagy nemzetközi telekommunikációs hálózatokhoz és csoportos felhasználós, haladó applikációs rendszerekhez. A MALÉV a SITA nevű globális céget választva stratégiai partneréül, a magyar számítástechnikában és a régióban akkor egyedülálló módon bevezette pl. az automatizált utas helyfoglalást, az utas kezelési- és járatindítási rendszert, légi árufuvarozási rendszert, melyeket később újabb nemzetközi megoldások és generációk követtek. A repülőgép műszaki karbantartás- és gazdálkodás számítógépesítésében francia-magyar közös fejlesztésben – vezetésével – elkészült a SAGIL rendszer 1983-ra. A SITA fejlesztési bizottságában a MALÉV delegált tagjaként 1977 és 1982 között 18 légitársaság képviseletét látta el, közös fejlesztési kérdésekben.

    1991 után a Leumi Bankban volt az informatikát is felügyelő főosztályvezető. Később más bankoknak dolgozott, nagy informatikai projecteken.

    A NJSZT Informatikatörténeti Fórum (iTF) tagjaként 2013-tól szerepet vállalt az Informatikatörténeti Adattár építésében; ő vezette a magyar repülési informatika történetének feldolgozását.

    És ami még fontos
    • Nős, három fia van.
    • Hobbi: sport.

    Létrehozva: 2017.05.01. 19:49
    Utolsó módosítás: 2017.08.31. 17:17