Ballai János

Születési dátum:
1939.08.25.
Születési hely:
Budapest
Halálozási dátum:
2017.05.19.
Végzettség, szakképesítés:
  • repülőmérnök - Budapesti Műszaki Egyetem -

  • Gépipari technikumi érettségivel a VIDEOTON-nál kezdett dolgozni. Számítástechnikai pályafutását a Híradástechnikai Ipari Kutató Intézetben (HKI) üzembeállt Honeywell 200 gép mellett kezdte .Mérnöki diplomáját munka mellett szerezte meg.

    Amikor a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola (KKMF) elődíntézménye az1970/71 tanévtől (hazánkban először) elindította a számítástechnikai szakot, óraadóként ő oktatta a Perifériás berendezések c. tárgyat. Amikor a szakképzést a főiskola székesfehérvári telephelyére helyezték át, ott már főállású oktató; az ő feladata volt a VIDEOTON-nal való szakmai kapcsolattartás is. Ez után, közismertté vált szakemberként, megkereste a MALÉV.

    Gépipari technikumi érettségivel a VIDEOTON-nál kezdett dolgozni. Számítástechnikai pályafutását a Híradástechnikai Ipari Kutató Intézetben (HKI) üzembeállt Honeywell 200 gép mellett kezdte. Mérnöki diplomáját munka mellett szerezte meg.

    Amikor a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola (KKMF) elődíntézménye az1970/71 tanévtől (hazánkban először) elindította a számítástechnikai szakot, óraadóként ő oktatta a Perifériás berendezések c. tárgyat. Amikor a szakképzést a főiskola székesfehérvári telephelyére helyezték át, ott már főállású oktató; az ő feladata volt a VIDEOTON-nal való szakmai kapcsolattartás is. Ez után, közismertté vált szakemberként, megkereste a MALÉV.

    A Magyar Légiközlekedési Vállalat (Malév) Műszaki Igazgatóságnál 1975-től dolgozott, majd a légitársaság megújulásakor megbízást kapott a szétszórtan működő műszaki és gazdasági adatfeldolgozó részlegek integrálására, a központi, vállalati szintű Számítástechnikai Osztály megalapítására, melynek sikeres vezetője volt 1976-1990 között. A Számítástechnikai (majd későbbi nevén Számítástechnikai Fejlesztési, illetve Informatikai) Osztály önálló számítóközponttal és adatrögzítési részleggel rendelkezett. A 100 főre növekedett szervezet rendszerszervezői és programozói kb. 30 jelentősebb rendszert fejlesztettek, melyet sikeresen vezettek be és üzemeltetettek

    Egyidejűleg a nemzetközi tevékenység és az aviatikai szabványosítás miatt szükséges volt a MALÉV csatlakozása nagy nemzetközi telekommunikációs hálózatokhoz és csoportos felhasználós, haladó applikációs rendszerekhez. A MALÉV a SITA nevű globális céget választva stratégiai partneréül, a magyar számítástechnikában és a régióban akkor egyedülálló módon bevezette pl. az automatizált utas helyfoglalást, az utas kezelési- és járatindítási rendszert, légi árufuvarozási rendszert, melyeket később újabb nemzetközi megoldások és generációk követtek. A repülőgép műszaki karbantartás- és gazdálkodás számítógépesítésében francia-magyar közös fejlesztésben – vezetésével – elkészült a SAGIL rendszer 1983-ra. A SITA fejlesztési bizottságában a MALÉV delegált tagjaként 1977 és 1982 között 18 légitársaság képviseletét látta el, közös fejlesztési kérdésekben.

    1991 után a Leumi Bankban volt az informatikát is felügyelő főosztályvezető (COO). Később más bankoknak dolgozott, nagy informatikai projecteken.

    A NJSZT Informatikatörténeti Fórum (iTF) tagjaként 2013-tól szerepet vállalt az Informatikatörténeti Adattár építésében; ő vezette volna a magyar repülési informatika történetének feldolgozását.

    És ami még fontos
    • Nős, három fia van.
    • Hobbi: sport.


    Létrehozva: 2017.05.01. 19:49
    Utolsó módosítás: 2018.05.18. 18:19

    A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

    A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

    Bezárás